نسیم سرد آرارات ( نظریان )

جستجو

طراحی و تولید چیلر تراکمی با کندانسور آبی و هوایی

صنایع برودتی نظریان طراح و سازنده انواع مینی چیلر و چیلر های تراکمی هوا خنک و آب خنک ،سردخانه و انواع سیستم های برودتی و تهویه مطبوع در ظرفیت های موردنظر شما می باشد. محصولات ما مطابق استاندارد های روز طراحی و تولید میگردد و مستقیم از کارخانه به فروش می رسد.جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و دریافت مشاوره فنی در مورد انتخاب دستگاه و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.

چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک

یکی از اجزای اصلی چیلر تراکمی ، کندانسور ها می باشند که تفاوت اصلی انواع چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک در نوع کندانسور آنها است. در چیلر آب خنک ، از کندانسور آبی استفاده می شود. کندانسور چیلر آبی را می توان نوع خاصی از مبدل حرارتی در نظر گرفت. در مبدل حرارتی ، حرارت از یک سیال زدوده شده و به سیال دیگر انتقال می یابد.

کندانسور چیلر آب خنک

کلیه چیلرهای آب خنک از اجزای زیر تشکیل شده¬ اند.

  1. اواپراتور چیلر
  2. کندانسور آبی
  3. کمپرسور
  4. شیر انبساط
  5. برج خنک کننده
کندانسور چیلر آب خنک

در چیلر با کندانسور آبی ،مبدل حرارتی از نوع پوسته ولوله است که از درون لوله های آن مبرد عبور می کند و آبی که از اطراف لوله ها (درون پوسته)جریان می یابد،تبادل حرارتی انجام داده و آب ،گرمای اضافی مبرد را می گیرد.اکنون آبی که گرم شده ،خود نیاز به خنک شدن دارد و به همین خاطر آب گرم شده با پمپ به برج خنک کننده ارسال می شود تا در آنجا خنک شده مجددا به کندانسور برگردد. بنابریان چیلر با کندانسور آبی به برج خنک کننده نیاز دارد در مقابل چیلر با کندانسور هوایی نیازی به برج خنک کننده ندارد.

کندانسور چیلر آب خنک

کندانسور چیلر هواخنک

کلیه چیلرهای هوا خنک از اجزای زیر تشکیل شده¬ اند.

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • اواپراتور
  • شیر انبساط

کندانسور چیلر آب خنکدر چیلر با کندانسور هوایی تعدادی مبدل حرارتی کندانسور از نوع هواخنک وجود دارد که به شکل V روبه روی هم قرار گرفته و از درون لوله های پر پیچ و خم آن، سیال مبرد عبور می کند . فن های موجود در بالای کندانسور ،هوا را از میان کندانسور هوایی عبور داده و گرمای اضافه مبرد را میگیرند و به هوای اتمسفر منتقل می کنند .چیلر تراکمی با کندانسور هوایی معمولا در فضای آزاد مانند پشت بام یا حیاط یک ساختمان نصب می شود ولی چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولا در موتورخانه نصب و با لوله کشی به برج خنک کننده موجود در فضای آزاد متصل می شود.

مقایسه چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک

یکی از مشخصه های متمایز کننده انواع چیلر تراکمی تفاوت روش مورد استفاده جهت کندانس مبرد پس از خروج از کمپرسور می باشد. دو روش کندانس در چیلر هوایی و چیلر آبی به ترتیب با کمک دو نوع متفاوت از کندانسور شامل، کندانسور هوایی و کندانسور آبی انجام می پذیرد. کندانسور هوا خنک ، هوای محیط را به عنوان عامل کندانس سیال مبرد استفاده کرده و این هوا را توسط فن پروانه ای بر روی کویل های پره دار دمیده و به حرکت در می آورد تا بخار مبرد چگالش یابد.

چیلر هوا خنک شامل چندین و یا یک کمپرسور می باشد و می تواند تعداد کمپرسورها متناسب با ظرفیت چیلر ها تغییر کند. برای یک سطح معین و میزان جریان هوا، ظرفیت کندانسور هوا خنک با درجه حرارت چگالش مبرد تغییر می کند، که تحت عنوان تابعی از درجه حرارت حباب خشک ورودی می باشد. در شکل در یک درجه حرارت، چگالش هوا خنک خاص بر اساس دمای هوای محیط حباب خشک در 95 درجه فارنهایت آورده شده است.

کندانسور چیلر آب خنک

هزینه عملیاتی و بازدهی چیلر های هوا خنک و آب خنک

کندانسور آب خنک، از آب به عنوان ماده کندانس سیال مبرد استفاده کرده و با کمک پمپ ، آب را در سرتاسر مسیر کندانسور به چرخش در می آورد. آب گرم شده در کندانسور در برج خنک کن حرارت خود را به محیط منتقل می کند.

هزینه عملیاتی و بازده از فاکتورهای مهم اولیه جهت انتخاب یکی از دو چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک می باشد. عموماً سیستم چیلر های هوا خنک در مقایسه با چیلر های آب خنک دارای هزینه عملیاتی اولیه و تعمیر و نگهداری کمی به دلیل عدم نیاز به برج خنک کن ، پمپ های آب سرد و رسوب زدای شیمیایی آب در گردش برج خنک کن می باشند.

در سیستم چیلر آب خنک ، با اضافه شدن پمپ آب چگالیده و رسوب زدای شیمیایی به حلقه آب کندانسور ، سیستم نیاز به تعمیرات و نگهداری بیشتری در مقایسه با چیلر هوا خنک دارد. اگرچه در مجموع، چیلر آبی دارای بازده بیشتری است، بنابراین هزینه های عملیاتی چیلرآب خنک مورد قبول و کمتر می باشد. زیرا چیلر آبی دارای مزیت بیشتری نسبت به چیلر هوایی در درجه حرارت های چگالش کمتر هستند. هرگاه در فرآیند سرمایش ساختمان ، عواملی نظیر فقدان آب دردسترس و یا آب موجود جز عوامل خوردگی باشد، از نظر کاربردی و علمی نمی توان از برج خنک کن استفاده بنابراین در این شرایط، چیلر هوا خنک انتخاب می شوند

درجه حرارت و مصرف انرژی چیلر های آب خنک و هوا خنک

درجه حرارت چگالش مبرد در چیلر هوا خنک به درجه حرارت حباب خشک هوای محیطی وابسته می باشد. در چیلر آب خنک، درجه حرارت چگالش مبرد به درجه حرارت آب کندانسور ورودی و نرخ جریان وابسته است، که این درجه حرارت خود تابعی از درجه حرارت حباب خشک هوای محیط می باشد. زیرا همیشه، درجه حرارت حباب مرطوب کمتر از دمای حباب خشک می باشد. درجه حرارت و فشار چگالش مبرد در چیلر آب خنک به میزان قابل ملاحظه ای کمتر از چیلر هوا خنک است. این مشخصه یکی از دلایل انتخاب چیلر های آبی در مقایسه با چیلر های هوایی هستند و بیانگر این امر است که چیلر آب خنک به مراتب راندمان بالاتری دارد.

مقایسه عمر مفید و کاربرد چیلر های آب خنک و هوا خنک

عمر مفید چیلر آب خنک در مقایسه با چیلر هوا خنک بیشتر است. چیلر هوایی در حدود 20سال و چیلر آبی در حدود 23 سال یا بیشتر عمر می کند. عمر طولانی چیلر آب خنک را می توان به این حقیقت قابل استناد دانست که، چیلر های آبی در یک فضای داخلی و بسته راه اندازی شده، در حالیکه ساختار کلی اکثر چیلر های هوا خنک می باید عمر مفیدشان را در فضای بیرونی و باز بگذرانند. همچنین، اکثر چیلر های آب خنک بزرگ به جهت انجام وظایف سنگین و جزئی از درجه بندی صنعتی ساخته می شوند.

چیلرهوا خنک اغلب برای سیستم هایی که نیاز سالانه به تجهیزات مکانیکی دارند، انتخاب می شود. کندانسور هوایی توانایی عملیاتی در درجه حرارت زیر نقطه انجماد را دارد و می تواند بدون نیاز به محافظت از یخ زدگی و ایجاد مشکلاتی مرتبط با عملکرد برج خنک کن در این گونه شرایط به کار خود ادامه دهد. برای کاربردهایی نظیر مراکز کامپیوتر که به سرمایش سالانه نیاز دارند، چیلر های هوا خنک در مقایسه با چیلر آب خنک مشابه دارای مزیت متمایز کننده ای می باشد.

چیلر هوا خنک و آب خنک در یک نگاه

عکس 5

تجهیزات سردخانه ای نسیم سرد آرارات